تخصصي ترين وبگاه خبري فرش تخصصي ترين وبگاه خبري فرش .

تخصصي ترين وبگاه خبري فرش

تاريخچه فرش ايراني

قديمي ترين فرش دستباف ايراني در سال 1949 در دومين مرحله از كاوش هاي باستان شناسي روسيه توسط رودنكو در منطقه پازيريك كشف شد و فرش پازيريك نامگذاري شد.

رودنكو در كتابي كه در سال 1953 در روسيه به مناسبت اين كشفيات منتشر شد ، شرح مفصلي از فرش كشف شده نوشت و صراحتا آن را به عنوان اثر ايران و قديمي ترين فرش ايراني در جهان توصيف كرد. وي نوشت: "بدون اينكه بتوانم با قطعيت بگويم كه كدام يك از اين سرزمين ها كار مادها (خراسان قديم) يا ايران است ، تاريخ فرش و پارچه هاي كشف شده در پازيريك در قرن پنجم يا اوايل قرن چهارم قبل از ميلاد تشخيص داده مي شود.

 "او سپس مي افزايد:" تاريخچه اين فرش بر اساس شكل سواران تعيين مي شود. نحوه نشان دادن اسب هاي جنگي كه به جاي زين بر پشت آنها پهن شده است و پارچه روي سينه اسب از ويژگي هاي آشوريان است ، اما در فرش پازيريك ، جزئيات مختلف و نحوه بستن دم اسب ها نيز آمده است. در نقش برجسته هاي تخت جمشيد ديده مي شود. ”

در دوران سلطه مغول (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالي بافي به زيبايي و تكنيك بسيار بالايي دست يافت. شكوفايي اين صنعت ممكن است همزمان با سلطنت غازان خان (1307-1295 م) باشد.

با اين حال ، اوج فرش كلاسيك ايراني ، كه به رنسانس فرش ايران معروف است ، در زمان سلاطين صفوي (1799-1422 ميلادي) ، به ويژه در زمان شاه طهماسب اول (1524-1587 م) و شاه عباس كبير ثبت شد. (1587-1629 ميلادي). اند. حدود 3000 فرش از اين دوره به يادگار مانده است كه در موزه هاي بزرگ جهان يا در مجموعه هاي خصوصي نگهداري مي شوند.

در اين دوره ، كارگاههاي قاليبافي در كنار كاخهاي شاهان و مراكز مختلفي كه قبلاً در تبريز ، اصفهان ، كاشان ، مشهد ، كرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالتهاي شمالي مانند شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشت ، ساخته شد. توسعه يافت و پيشرفت كرد آنها كردم.

در همان زمان ، نقاشان و نقاشان رده بالا طرح هاي مختصر و تركيبي از ترنج را در وسط فرش و الاستيك ها تركيب كردند. يعني همان طرحي كه قبلاً به زيباترين شكل در قرن پانزدهم روي جلد كتابهاي ارزشمند استفاده مي شد.

با اشغال كشور توسط افغانها (1722-1722 م.) ، اين صنعت و هنر رو به افول گذاشت.

قديمي ترين فرش ايراني

فرش هاي ايراني سابقه اي طولاني دارند كه هريك از آنها مهمان سرزمين تبعيد در جايي از جهان هستند. فرش هاي قديمي و چشم نواز ايراني ، هركدام به دلايل مختلف مانند بي كفايتي متوليان امور ، اصلاح و بازسازي ، نمايش در بهترين موزه هاي جهان و ... ، جدا از اصل خود هستند و در مكان هايي غير از موزه هاي ايران يكي از مهمترين اين فرش ها فرش پازيريك است كه به گفته كارشناسان و باستان شناسان قديمي ترين فرش بافته شده در جهان است. اين فرش كه هزاران سال قدمت دارد افق روشني را براي باستان شناسان گشوده است.

    فرش شيخ صفي نيز يكي از زيباترين فرش هاي موزه ويكتوريا آلبرت انگلستان است كه همه را خيره كرده است. بافت اين دو فرش دقيقاً به گونه اي است كه حتي نمي توان آن را از نوع گره ها متمايز كرد ، به تسلط بالايي نياز دارد و فقط توسط بافندگان ماهر ايراني قابل انجام است. محتشم كاشاني ، استاد عالي رتبه و محقق عصر صفويه ، هنر ايران و ايران را با بافت اين فرش به جهانيان معرفي كرده است. گره هاي به كار رفته در اين فرش و همچنين رنگ و طرح آن از كيفيتي برخوردار است كه مي توان آن را با فرش هاي كمتر مقايسه كرد.

    انواع مختلف فرش ايراني با قيمت هاي بسيار بالا در بازار جهاني به فروش مي رسد. برخي از آنها چندين برابر قيمت پايه خود با قيمت هاي نجومي معامله مي شوند. از جمله اين فرش ها مي توان به فرش Ziegler Mahal 1 اشاره كرد كه با 6 برابر قيمت پايه به فروش مي رسيد. اين فرش بسيار مقاوم است و آسيب هاي آن قابل ترميم است. تاريخچه بافت و توليد اين فرش هنوز مشخص نيست ، اما همانطور كه شواهد نشان مي دهد ، توليد آن در مناطق مركزي ايران بوده است.

    فرش گلدان كرمان نيز يكي از گران ترين فرش هاي ايراني است كه در سال 2010 با قيمت 10.2 ميليون دلار به فروش رسيد و ركوردي در اين صنعت به ثبت رساند. قدمت توليد اين فرش نفيس به قرن 17 برمي گردد. همانطور كه همه مي دانند فرش كرمان يكي از با كيفيت ترين فرش هاي ايراني است كه كيفيت آن با افزايش سن و افزايش قيمت افزايش مي يابد. اين فرش هاي نفيس آنقدر زيبا و چشم نواز هستند كه مي توان گفت فرش ايراني با آن بيشتر به جهان معرفي شده است.

    فرش ابريشم اصفهان كه در سال 2008 به فروش رسيد يكي از زيباترين و اصلي ترين بافت ها است كه در يكي از حراج هاي معروف به نام كريستي به قيمت 4.45 ميليون دلار به فروش رسيد. طول اين فرش 2.5 متر و عرض آن به 1.5 متر مي رسد. اين فرش از ابريشم خالص و مرغوب بافته شده و يكي از برجسته ترين فرش هاي ايراني است كه گره هاي آن تراكم بالايي دارد و كيفيت آن مشهور است.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۲۲ توسط:Brett موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :